Běh patří mezi stále populárnější sporty, které se dají provozovat téměř v jakémkoliv počasí, kdekoliv a vlastně skoro zadarmo. Myslíme si, že s během může začít doopravdy každý. Je to sport, při kterém jste na čerstvém vzduchu a nádherně si vyčistíte hlavu a přijdete si na jiné myšlenky. Navíc při pravidelném běhání se dostáváte doopravdy rychle do kondice.
běhání v noci
Než začnete s během, doporučujeme Vám investovat do kvalitní běžecké obuvi. To je jediná nezbytná investice. Pokud byste běhali v obuvi, která není na určená a vhodná, mohli byste si zničit chodidla, navíc byste měli špatný běžecký styl a mnohem rychleji by Vám docházely síly. Na oblečení už Vám jen stačí kvalitní a pohodlné triko a na nohy tepláky, kraťasy, legíny. Ženám bychom ještě doporučili pořídit si kvalitní pevnou sportovní podprsenku.
Jak jsme již řekli, běhat se dá téměř v jakémkoliv počasí, tedy na jaře, v létě, na podzim nebo v zimě, jen tomu musíte přizpůsobit Vaše oblečení, případně i obuv. Pokud by byl nějaký velký nečas, vždycky se dá navštívit fitness centrum, kde si můžete zaběhat na běžeckém páse. Příjemně se běhá v parcích, lesních cestách nebo polňačkách. Pokud máte psa, můžete vyrazit i spolu s ním. V případě, že nemáte psa a neláká Vás běhat samotní, můžete si domluvit nějakého parťáka, který v tom bude s Vámi, ve dvou se to přeci lépe táhne.
Nikdy nezapomeňte před a po každém běhu na pořádné alespoň 5ti minutové protažení. Je to důležité pro Vaše svaly.
Nedávejte si moc vysoké cíle v začátcích. Počítejte s tím, že se nerozběháte hned první den nebo první týden. Každopádně do měsíce už byste mohli s přehledem běhat svých krásných 5 km. Začínejte tedy pomalu. První cílem mohou být 2 km, kdy v prvních dnech můžete běh prokládat chůzí podle potřeb Vašeho tělo nebo můžete aplikovat jen tzv. indiánský běh (pomalý běh, spíše rychlá chůze).
běžící vietnamka
Důležité je hlídat si dýchání. Dýchejte zhluboka, nadechujte se nosem, vydechujte pusou a doopravdy se na to soustřeďte. Ušetříte se píchání v bocích nebo zadýchávání. Dělejte menší a o to rychlejší kroky, díky kterým budete mít perfektní běžecký styl.
Jak jsme řekli, první den zkuste uběhnout maximálně 2 kilometry a to 2x nebo 3x opakujte, postupně navyšujte. Poslouchejte své tělo, nejděte přes sílu. Pokud si jeden den namůže stehna nebo lýtka a budete v nich cítit bolest, pořádně si je promažte např. koňskou mastí a dejte si jeden den pauzu.
Určitě není potřeba, abyste běhali každý den, 7 dní v týdnu. Pro začátek stačí 3x týdně a sami uvidíte, zda budete mít ještě kapacity k navyšování nebo Vám to tak bude vyhovovat.
Motivací Vám může být nějaký běžecký závod ve Vašem okolí, na který se přihlásíte a uběhnete si například svých prvních oficiálních 5 km.
Velkým pomocníkem při tréninku Vám mohou být různé mobilní aplikace, které mapují Vaši trasu, tempo a intervaly nebo tzv. fitness hodinky, které Vám měří i tepovou frekvenci a spálené kalorie. Jen zajímavé sledovat, jak se Vaše kondice zlepšuje.